Nabi Yunus as berdakwah kepada orang
Assyiria di Ninawa-Iraq. Kisah nabi Yunus as yang paling terkenal adalah saat
ditelan oleh ikan Paus.
Nama: Yunus (Yunan) bin Matta binti
Abumatta,
Matta adalah nama Ibunya (catatan :
Tidak ada dari para nabi yang dinasabkan ke Ibunya, kecuali Yunus dan Isa)
Garis Keturunan
Adam as ⇒ Syits ⇒ Anusy ⇒ Qainan ⇒ Mahlail ⇒ Yarid ⇒ Idris as ⇒ Mutawasylah ⇒
Lamak ⇒ Nuh as ⇒
Sam ⇒ Arfakhsyadz ⇒
Syalih ⇒ Abir ⇒ Falij ⇒ Ra'u ⇒
Saruj ⇒ Nahur ⇒ Azar ⇒
Ibrahim as ⇒ Ishaq as ⇒
Ya'qub as ⇒ Yusuf as ⇒
Bunyamin ⇒ Abumatta ⇒ Matta ⇒ Yunus as
Usia 70 tahun
Periode sejarah 820 - 750 SM
Tempat diutus (lokasi) Ninawa, Irak
Jumlah keturunannya (anak) -
Tempat wafat Ninawa, Irak
Sebutan kaumnya Bangsa Asyiria, di
utara Irak
di Al-Quran namanya disebutkan
sebanyak 5 kali
Tidak banyak yang dikisahkan oleh al
quran tentang nabi yunus sebagaimana yang telah dikisahkan tentang nabi-nabi
Musa, Yusuf dan lain-lain. Dan sepanjang yang dapat dicatat dan diceritakan
oleh para sejarawan dan ahli tafsir tentang Nabi Yunus ialah bahawa beliau
bernama Yunus bin Matta. Ia telah diutuskan oleh Allah untuk berdakwah kepada
penduduk di sebuah tempat bernama “Ninawa” yang bukan kaumnya dan tidak pula
ada ikatan darah dengan mereka. Ia merupakan seorang asing mendatang di
tengah-tengah penduduk Ninawa itu. Ia menemui mereka berada di dalam kegelapan,
kebodohan dan kekafiran, mereka menyembah berhala menyekutukan kepada Allah.
Yunus membawa ajaran tauhid dan iman
kepada mereka, mengajak mereka agak menyembah kepada Allah yang telah
menciptakan mereka dan menciptakan alam semesta, meninggalkan persembahan
mereka kepada berhala-berhala yang mereka buat sendiri dari batu dan
berhala-berhala yang tidak dapat membawanya manfaaat atau mudarat bagi mereka.
Ia memperingatkan mereka bahawa mereka sebagai manusia makhluk Allah yang utama
yang memperoleh kelebihan di atas makhluk-makhluk yang lain tidak sepatutnya
merendahkan diri dengan menundukkan dahi dan wajah mereka menyembah batu-batu
mati yang mereka pertuhankan, padahal itu semua buatan mereka sendiri yang
kadang-kadang dan dapat dihancurkan dan diubah bentuk dan memodelnya. Ia mengajak
mereka berfikir memperhatikan ciptaan Allah di dalam diri mereka sendiri, di
dalam alam sekitar untuk menyedarkan mereka bahawa Tuhan pencipta itulah yang
patut disembah dan bukannya benda-benda ciptaannya.
Ajaran-ajaran Nabi Yunus itu bagi
para penduduk Ninawa merupakan hal yang baru yang belum pernah mereka dengar
sebelumnya. Kerananya mereka tidak dapat menerimanya untuk menggantikan ajaran
dan kepercayaan yang telah diwariskan oleh nenek moyang mereka yang sudah
menjadi adat kebiasaaan mereka turun temurun. Apalagi pembawa agama itu adalah
seorang asing tidak seketurunan dengan mereka.
Mereka berkata kepada Nabi Yunus:
“Apakah kata-kata yang engkau ucapkan itu dan kedustaan apakah yang engkau
anjurkan kepada kami tentang agama barumu itu? Inilah tuhan-tuhan kami yang
sejati yang kami sembah dan disembahkan oleh nenek moyamg kami sejak dahulu.
Alasan apakah yang membenarkan kami meninggalkan agama kami yang diwariskan
oleh nenek moyang kami dan menggantikannya dengan agama barumu? Engkau adalah
seorang yang ditengah-tengah kami yang datang untuk merusakkan adat istiadat
kami dan mengubah agama kami dan apakah kelebihan kamu diatas kami yang
memberimu alasan untuk mengurui dan mengajar kami. Hentikanlah aksimu dan
ajak-ajakanmu di daerah kami ini. Percayalah bahawa engkau tidak akan dapat
pengikut diantara kami dan bahawa ajaranmu tidak akan mendapat pasaran di
antara rakyat Ninawa yang sangat teguh mempertahankan tradisi dan adat istiadat
orang-orang tua kami.”
Barkata Nabi Yunus menjawab: “Aku
hanya mengajak kamu beriman dan bertauhid menurut agama yang aku bawa sebagai
amanat Allah yang wajib ku sampaikan kepadamu. Aku hanya seorang pesuruh yang
ditugaskan oleh Allah untuk mengangkat kamu dari lembah kesesatan dan kegelapan
menuntun kamu ke jalan yang benar dan lurus menyampaikan kepada kamu agama yang
suci bersih dari benih-benih kufur dan syirik yang merendahkan martabat manusia
yang semata-mata untuk kebaikan kamu sendiri dan kebaikan anak cucumu kelak.
Aku sesekali tidak mengharapkan sesuatu upah atau balas jasa daripadamu dan
tidak pula menginginkan pangkat atau kedudukan. Aku tidak dapat memaksamu untuk
mengikutiku dan melaksanakan ajaran-ajaranku. Aku hanya mengingatkan kepadamu
bahawa bila kamu tetap membangkang dan tidak menghiraukan ajakanku , tetap
menolak agama Allah yang aku bawa, tetap mempertahankan akidahmu dan agamamu
yang bathil dan sesat itu, nescaya Allah kelak akan menunjukkan kepadamu
tanda-tanda kebenaran risalahku dengan menurunkan azab seksa-Nya di atas kamu
sebagaimana telah dialami oleh kaum terdahulu iaitu kaum Nuh, Aad dan Tsamud
sebelum kamu.
Mereka menjawab peringatan Nabi
Yunus dengan tentangan seraya mengatakan: “Kami tetap menolak ajakanmu dan
tidak akan tunduk pada perintahmu atau mengikut kemahuanmu dan sesekali kami
tidak akan takut akan segala ancamanmu. Cubalah datangkan apa yang engkau
ancamkan itu kepada kami jika engkau memang benar dalam kata-katamu dan tidak
mendustai kami.”
Nabi Yunus tidak tahan tinggal
dengan lebih lama di tengah-tengah kaum Ninawa yang berkeras kepala dan
bersikap buta-tuli menghadapi ajaran dan dakwahnya. Ia lalu meninggalkan Ninawa
dengan rasa jengkel dan marah seraya memohon kepada Allah untuk menjatuhkan
hukumannya atas orang-orang yang membangkang dan berkeras kepala itu.
Sepeninggalan Nabi Yunus penduduk
Ninawa mulai melihat tanda-tanda yang mencemaskan seakan-akan ancaman Nabi
Yunus kepada mereka akan menjadi kenyataan dan hukuman Allah akan benar-benar
jatuh di atas mereka membawa kehancuran dan kebinasaan sebagaimana yang telah dialami
oleh kaum musyrikin penyembah berhala sebelum mereka. Mereka melihat keadaan
udara disekeliling Ninawa makin menggelap, binatang-binatang peliharaan mereka
nampak tidak tenang dan gelisah, wajah-wajah mereka tanpa disadari menjadi
pucat tidak berdarah dan angin dari segala penjuru bertiup dengan kecangnya
membawa suara gemuruh yang menakutkan.
Dalam keadaan panik dan ketakutan ,
sedarlah mereka bahawa Yunus tidak berdusta dalam kata-katanya dan bahawa apa
yang diancamkan kepada mereka bukanlah ancaman kosong buatannya sendiri, tetapi
ancaman dari Tuhan. Segeralah mereka menyatakan taubat dan memohon ampun atas
segala perbuatan mereka, menyatakan beriman dan percaya kepada kebenaran dakwah
Nabi Yunus seraya berasa menyesal atas perlakuan dan sikap kasar mereka yang
menjadikan beliau marah dan meninggalkan daerah itu.
Untuk menebus dosa, mereka keluar
dari kota dan beramai-ramai pergi ke bukit-bukit dan padang pasir, seraya
menangis memohon ampun dan rahmat Allah agar dihindarkan dari bencana azab dan
seksaan-Nya. Ibu binatang-binatang peliharaan mereka dipisahkan dari
anak-anaknya sehingga terdengar suara teriakan binatang-binatang yang terpisah
dari ibunya seolah-olah turut memohon keselamatan dari bencana yang sedang
mengancam akan tiba menimpa mereka.
Allah yang Maha Mengetahui bahawa
hamba-hamba-Nya itu jujur dalam taubatnya dan rasa sesalannya dan bahawa mereka
memang benar-benar dan hatinya sudah kembali beriman dan dari hatinya pula
memohon dihindarkan dari azab seksa-Nya, berkenan menurunkan rahmat-Nya dan
mengurniakan maghfirat-Nya kepada hamba-hamba-Nya yang dengan tulus ikhlas
menyatakan bertaubat dan memohon ampun atas segala dosanya. Udara gelap yang
meliputi Ninawa menjadi terang, wajah-wajah yang pucat kembali merah dan
ebrseri-seri dan binatang-binatang yang gelisah menjadi tenang, kemudian
kembalilah orang-orang itu ke kota dan kerumah masing-masing dengan penuh rasa
gembira dan syukur kepada Allah yang telah berkenan menerima doa dan permohonan
mereka.
Berkatalah mereka didalam hati masing-masing
setelah merasa tenang, tenteram dan aman dari malapetaka yang nyaris melanda
mereka: “Di manakah gerangan Yunus sekarang berada? Mengapa kami telah tunduk
kepada bisikan syaitan dan mengikuti hawa nafsu, menjadikan dia meninggalkan
kami dengan rasa marah dan jengkel kerana sikap kami yang menentang dan
memusuhinya. Alangkah bahagianya kami andaikan ia masih berada di tengah-tengah
kami menuntun dan mengajari kami hal-hal yang membawa kebahagiaan kami di dunia
dan di akhirat. Ia adalah benar-benar rasul dan nabi Allah yang telah kami
sia-siakan. Semoga Allah mengampuni dosa kami.”
Adapun tentang keadaan Nabi Yunus
yang telah meninggalkan kota Ninawa secara mendadak, maka ia berjalan kaki
mengembara naik gunung turun gunung tanpa tujuan. Tanpa disadari ia tiba-tiba
berada disebuah pantai melihat sekelompok orang yang lagi bergegas-gegas hendak
menumpang sebuah kapal. Ia minta dari pemilik kapal agar diperbolehkan ikut
serta bersama lain-lain penumpang. Kapal segera melepaskan sauhnya dan meluncur
dengan lajunya ke tengah laut yang tenang. Ketenangan laut itu tidak dapat
bertahan lama, kerana sekonyong-konyong tergoncang dan terayunlah kapal itu
oleh gelombang besar yang datang mendadak diikuti oleh tiupan angin taufan yang
kencang, sehingga menjadikan juru mudi kapal berserta seluruh penumpangnya
berada dalan keadaan panik ketakutan melihat keadaan kapal yang sudah tidak
dapat dikuasai keseimbangannya.
Para penumpang dan juru mudi melihat
tidak ada jalan untuk menyelamatkan keadaan jika keadaan cuaca tetap mengganas
dan tidak mereda, kecuali dengan jalan meringankan beban berat muatan dengan
mengorbankan salah seorang daripada para penumpang. Undian lalu dilaksanakan
untuk menentukan siapakah di antara penumpang yang harus dikorbankan. Pada
tarik pertama keluarlah nama Yunus, seorang penumpang yang mereka paling
hormati dan cintai, sehingga mereka semua merasa berat untuk melemparkannya ke
laut menjadi mangsa ikan.
Kemudian diadakanlah undian bagi
kali kedua dengan masing-masing penumpang mengharapkan jangan sampai keluar
lagi nama Yunus yang mereka sayangi itu, namun melesetlah harapan mereka dan
keluarlah nama Yunus kembali pada undian yang kedua itu. Demikianlah bagi
undian bagi kali yang ketiganya yang disepakati sebagai yang terakhir dan yang
menentukan nama Yunuslah yang muncul yang harus dikorbankan untuk menyelamatkan
kapal dan para penumpang yang lain.
Nabi Yunus yang dengan telitinya
memperhatikan sewaktu undian dibuat merasa bahawa keputusan undian itu adalah
kehendak Allah yang tidak dapat ditolaknya yang mungkin didalamnya terselit
hikmah yang ia belum dapat menyelaminya. Yunus sedar pula pada saat itu bahawa
ia telah melakukan dosa dengan meninggalkan Ninawa sebelum memperoleh perkenan
Allah, sehingga mungkin keputusan undian itu adalah sebagai penebusan dosa yang
ia lakukan itu. Kemudian ia beristikharah menghenimgkan cipta sejenak dan tanpa
ragu segera melemparkan dirinya ke laut yang segera diterima oleh lipatan
gelombang yang sedang mengamuk dengan dahsyatnya di bawah langit yang kelam-pekat.
Selagi Nabi Yunus berjuang melawan
gelombang yang mengayun-ayunkannya, Allag mewahyukan kepada seekor ikan paus
untuk menelannya bulat-bulat dan menyimpangnya di dalam perut sebagai amanat
Tuhan yang harus dikembalikannya utuh tidak tercedera kelak bila saatnya tiba.
Nabi Yunus yang berada di dalam
perut ikan paus yang membawanya memecah gelombang timbul dan tenggelam ke dasar
laut merasa sesak dada dan bersedih hati seraya memohon ampun kepada Allah atas
dosa dan tindakan yang salah yang dilakukannya tergesa-gesa. Ia berseru didalam
kegelapan perut ikan paus itu: “Ya Tuhanku, sesungguhnya tiada Tuhan selain
Engkau, Maha sucilah Engkau dan sesungguhnya aku telah berdosa dan menjadi
salah seorang dari mereka yang zalim.”
Setelah selesai menjalani hukuman
Allah , selama beberapa waktu yang telah ditentukan, ditumpahkanlah Nabi Yunus
oleh ikan paus itu yang mengandungnya dan dilemparkannya ke darat . Ia
terlempar dari mulut ikan ke pantai dalam keadaan kurus lemah dan sakit. Akan
tetapi Allah dengan rahmat-Nya menumbuhkan di tempat ia terdampar sebuah pohon
labu yang dapat menaungi Yunus dengan daun-daunnya dan menikmati buahnya.
Nabi Yunus setelah sembuh dan
menjadi segar kembali diperintahkan oleh Allah agar pergi kembali mengunjungi
Ninawa di mana seratus ribu lebih penduduknya mendamba-dambakan kedatangannya
untuk memimpin mereka dan memberi tuntunan lebih lanjut untuk menyempurnakan
iman dan aqidah mereka. Dan alangkah terkejutnya Nabi Yunus tatkala masuk
Ninawa dan tidak melihat satu pun patung berhala berdiri. Sebaliknya ia menemui
orang-orang yang dahulunya berkeras kepala menentangnya dan menolak ajarannya
dan kini sudah menjadi orang-orang mukmin, soleh dan beribadah memuja-muji
Allah s.w.t.
Pokok cerita tentang Yunus terurai
di atas dikisahkan oleh Al-Quran dalam surah Yunus ayat 98, surah Al-Anbiaa’
ayat 87, 88 dan surah Ash-Shaffaat ayat 139 sehingga ayat 148.
Pengajaran
yang dapat dipetik dari KISAH NABI YUNUS
Bahawasannya seorang yang bertugas
sebagai da’i – juru dakwah harus memiliki kesabaran dan tidak boleh cepat-cepat
marah dan berputus asa bila dakwahnya tidak dapat sambutan yang selayaknya atau
tidak segera diterima oleh orang-orang yang didakwahinya. Dalam keadaan
demikian ia harus bersabar mengawal emosinya serta tetap meneruskan dakwahnya
dengan bersikap bijaksana dan lemah lembut, sebagaimana firman Allah dalam
surah An-Nahl ayat 125 yang bermaksud : “Serulah, berdakwahlah kepada jalan
Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara
yang baik { sopan dan lemah lembut } .”
Di dalam diri Nabi Yunus
Allah telah memberi contoh betapa ia telah disesalkan atas tindakannya yang
tergesa-gesa kerana kehilangan kesabaran, meninggalkan kaum Ninawa, padahal
mereka masih dapat disedarkan untuk menerima ajakannya andaikan ia tidak
terburu-buru marah dan meninggalkan mereka tanpa berunding lebih dahulu dengan
Allah yang telah mengutusnya.
Atas pelanggaran yang telah
dilakukan tanpa sedar Allah telah memberi hukuman kepada Nabi Yunus berupa
kurungan dalam perut ikan paus sebagai peringatan dan pengajaran agar tidak
terulang lagi setelah ia diberi ampun dan disuruh kembali ke Ninawa melanjutkan
dakwahnya.
0 komentar:
Posting Komentar